Domov > Filmi > Masaker

Masaker

  • Režija: Roman Polanski
  • Scenarij: Yasmina Reza, Roman Polanski
  • Igrajo: Jodie Foster, Kate Winslet, Christoph Waltz, John C. Reilly
  • Žanr: drama
  • Trajanje: 79 min
  • Država produkcije: Francija, Nemčija, Poljska
  • Jezik: angleščina
  • Leto produkcije: 2011
  • Distributer: Fivia/Cenex
  • Nagrade: Beneški filmski festival 2011 festivali: Beneški filmski festival 2011

Originalni naslov Carnage

Zgodba
Pretep dveh otrok, starih okoli 11 let, se konča z nekaj polomljenimi zobmi in oteklinami. Starši »žrtve« povabijo starše »izzivalca« k sebi domov, da bi zadevo razčistili. Dogajanje, posneto v realnem času, prikazuje sprva prisrčno srečanje, ki ga zaznamuje vse bolj otročje obnašanje, ki razkriva groteskne predsodke in nasprotja med dvema paroma. Fasada prijetnih in zmernih sogovornikov razkrije vso jezo, tekmovalnost, neumnost in prezir, ki je za njo. Masaker je neizogiben.

Režiser in scenarist o filmu
Film temelji na gledališki uspešnici Yasmine Reza Bog masakra, ki je med drugim igrala v Parizu, na Broadwayu in tudi v Ljubljani. Takoj ko je Roman Polanski videl igro, je vedel, da po njej lahko posname razburljiv film. »Posebej me je pritegnilo dogajanje v realnem času.  Še nikoli nisem naredil filma na tak način, brez da bi izpustil delček dogajanja, niti se ne spomnim, da bi kakšnega videl.«

Polanski je k priredbi drame povabil avtorico Yasmino Reza. Drama se v originalu sicer odvija v Parizu, vendar je bil kraj dogajanja »prestavljen« v New York, ko so igro postavili na Broadwayu leta 2009. Polanski se je v filmu odločil za Brooklyn. »Duh igre se mi je zdel bolj ameriški kot pa francoski, Brooklyn pa je kraj, kjer bi utegnile živeti takšne liberalne družine.«

O režiserju in scenaristu
Ker je filme ustvarjal tako na Poljskem kot v Veliki Britaniji, Franciji in ZDA, je Roman Polanski eden redkih zares mednarodnih filmskih ustvarjalcev. Poljskim staršem se je rodil v Parizu, ki so se kmalu preselili v Krakow, od tam pa sta bila med drugo svetovno vojno oba deportirana v koncentracijski taborišči, od koder se mama ni nikoli vrnila. Kot Polanski zapiše v svoji avtobiografiji, so v tistem življenjskem obdobju filmi postali njegova strast in edini način, kako pobegniti od depresije in obupa, ki sta ga prevevala. Čeprav je bil Polanski sprejet v filmsko šolo v poljskem Łódźu, pa ni oddal diplomskega dela in tako formalno nikoli ni diplomiral. Kljub vsemu se je zaposlil v poljski produkcijski hiši, kmalu zatem ustvarjal v Parizu in Holywoodu, zaradi obtožbe o spolnem škandalu pa se po letu 1978 ni več vrnil v ZDA.

Tudi Masaker je Polanski posnel v Parizu, čeprav se zgodba dogaja v Brooklynu. Jodie Foster, ena od štirih glavnih igralk je v enem od intervjujev dejala, da ima Polanski izjemno definiran slog. Kate Winslet se mislim pridružuje: »Roman je eden najbolj nenavadnih ljudi, kar sem jih kdaj spoznala. Star je 77 let. Delo ga tako veseli, da je nalezljivo. Rad ima majhno ekipo, in to tako majhno, da ko sem prišla na snemanje, je bila moja prva misel – moj bog, to je vse?« 

Kritike
Xan Brooks (The Guardian):
V svoji karieri se je Polanski skozi filme Najemnik (The Tenant),  Gnus (Repulsion) in Nož v vodi (Knife in the water) dokazal kot mojster tovrstnih klavstrofobičnih komornih del. Njegova režija je natančna, urejena in popolnoma služi namenu, ko preži med štirimi zidovi pariškega stanovanja, ki omogoča, da se dogajanje odvije v realnem času, brez predaha. Če ima film pomanjkljivost, bi to lahko bila očitna simpatija Polanskega do Alana, kar na trenutke grozi delikatnemu ravnotežju med štirimi glavnimi atkerji. Morda postane nekoliko preoster in zato preveč očitno farsičen – in sicer v zadnjem delu, ko na mizo pride alkohol in ko mobilni telefon pristane v vazi vode.

Anthony Oliver Scott (The New York Times):
V smislu običajne filmske akcije se v Masakru, živahni priredbi igre Yasmine Reza,  nič kaj posebnega ne zgodi: pije se whisky, ostanki jabolčne pite se konzumirajo in (pozor, tole zna vreči iz tira!) izbruhajo. Nekaj malce bolj dramatičnih dogodkov se pripeti preden se začne prava akcija. Na igrišču se spreta dva otroka, hrček pa je odstranjen iz udobnega in petičnega stanovanja in prepuščen svoji lastni usodi na ulicah Brooklyna.

Zanimivosti
Film temelji na gledališki igri Yasmine Reza Bog masakra, scenarij pa je Polanski napisal v času hišnega pripora v svoji gorski koči v Švici.

Režiser je pred snemanjem organiziral dvotedensko obdobje vaj, da bi se igralci spoznali med seboj in se seznanili z žanrom, ki niha med satiro, komedijo in dramo.

Predvajanja
Radovljica, Linhartova dvorana, 6. maj ob 19.00
Ljubljana, Kinodvor, 8. maj ob 23.00
Nova Gorica, Kulturni dom, 12. maj ob 20:15