Filmski teden Evrope

13 slovenskih mest. 18. filmskih zgodb. Ena Evropa

The Artist

Umetnik

Francija/Belgija, 2011, čb, 100 min, drama

Predvajanja
Spremljevalni program
Brezplačne vstopnice

režija
Michel Hazanavicius

scenarij
Michel Hazanavicius

fotografija
Guillaume Schiffman

montaža
Anne-Sophie Bion, Michel Hazanavicius

produkcija
Thomas Langmann

igrajo
Jean Dujardin, Bérénice Bejo, John Goodman, James Cromwell, Penelope Ann Miller, Missi Pyle

distribucija v Sloveniji
Blitz Film & Video Distribution

festivali, nagrade
Zlata palma za najboljšega glavnega igralca (Jean Dujardin) – Cannes 2011. Oskar 2012 za najboljši film, režijo, glavnega igralca (Dujardin), izvirno glasbo in kostumografijo. Sedem nagrad BAFTA 2012. Šest nagrad cezar 2012. Trije zlati globusi 2012.

Zgodba
Hollywood leta 1927. Obdobje nemega filma se počasi približuje svojemu koncu. George Valentin je eden nespornih filmskih idolov; prepoznaven po ozkih brčicah in značilni beli večerni opravi igra v eksotičnih pripovedih o intrigah in neustrašnih podvigih. Na premieri svojega novega filma spozna Peppy Miller, mlado in živahno igralko na poti do uspeha. Medtem ko se Peppy počasi vzpenja na hollywoodski lestvici, se George znajde pred razpotjem: naj sprejme zvočni film ali pa tvega zdrs v pozabo.

Umetnik je prisrčen in zabaven poklon klasičnemu obdobju ameriške kinematografije. Združujoč komedijo, romanco in melodramo izrisuje zgodbo o epohalnem trenutku filmske zgodovine in je hkrati sam natanko tisto, kar slavi: črno-beli nemi film, ki se, da bi očaral občinstvo, zanaša na podobe, igralce in glasbo.

Režiser o filmu
»Filmov ne snemam, da bi poustvaril resničnost. Ustvariti želim predstavo, v kateri bodo ljudje lahko uživali in pri tem ne pozabili, da je natanko to – predstava. Zanima me stilizacija realnosti, možnost poigravanja s kodami. Tako sem dobil idejo o filmu, ki bi se dogajal v poznih dvajsetih in zgodnjih tridesetih, in ki bi ga posnel v črno-beli tehniki. /…/ Osredotočil sem se na zadnjih pet let dobe nemega filma, predvsem ameriškega. Po moje so bili to najboljši filmi; tudi postarali so se elegantno. Način podajanja zgodb v ameriških nemih filmih pravzaprav ni zelo drugačen od načina podajanja dandanašnjih filmov.«
- Michel Hazanavicius, režiser

O režiserju
Michel Hazanavicius (rojen leta 1967) je francoski filmski režiser, scenarist in igralec. Leta 2006 je navdušil kritike s svojim donosnim drugim celovečercem, iskrivo parodijo na vohunske filme OSS 117: Le Caire, nid d'espions, v katerem sta igrala Jean Dujardin in Bérénice Bejo. Nadaljevanje, OSS 117: Rio ne répond plus iz leta 2009, je utrdilo Hazanaviciusov sloves režiserja umetniških in med občinstvom priljubljenih del. Legendarni filmski mojstri, ki jih občuduje, so vsi po vrsti začeli pri nemih filmih: Alfred Hitchcock, Fritz Lang, John Ford, Ernst Lubitsch in F.W. Murnau. Na podelitvi oskarjev, kjer je slavil njegov Umetnik, je dejal: »Rad bi se zahvalil trem ljudem: Billyju Wilderju, Billyju Wilderju in Billyju Wilderju.«

Kritike
»Se spominjate starih časov, ko so bili filmi veličastni, čarobni in nemi? Tudi jaz se ne. A prav prehajanje nemega obdobja iz spomina v mit je tema Hazanaviciusovega osupljivega filmskega objet d’art. To ni filmska zgodovina, temveč velikodušen, ganljiv in malce nor izraz brezmejne ljubezni do filma. /…/ Mogoče malo manj kot velik film, a očarljiv spomin na tako rekoč vse, kar filme dela velike.«
- A.O. Scott, The New York Times

»Umetnik je v mnogih pogledih – v vseh pogledih – velik dosežek. Nemi film – ali bolje zvočni film z glasbeno podlago – izpričuje takšno formalno mojstrstvo, da bi ga zlahka zamenjali za resnično klasiko. /…/ plod resnih raziskav, iskrenega spoštovanja in ljubezni /…/ Ob gledanju Umetnika se zavemo, koliko so filmi izgubili ob doseganju vedno večje tehnične izpopolnjenosti. /…/ Konec koncev je to tragedija, ki jo film resnično raziskuje: zaton in izumrtje medija, ki je združil svet in ki ga lahko vsakdo izkusi na enak način /…/. Na tankočuten in izviren način žaluje za nečim, česar ni več, a hkrati uprizori vstajenje od mrtvih, saj v Dujardinovem nastopu odkrijemo nekaj izjemnega in čudovitega: po okoli osemdesetih letih prvi resnično velik igralski nastop v nemem filmu.«
- Mick LaSalle, San Francisco Chronicle

»Če je v vas le kanček ljubitelja filmov, potem Umetnika ne smete prezreti. Letošnji oskarjevski zmagovalec je resda povsem drugačen od trenutne kinoponudbe /../, a si velja utrgati uro in pol časa ter se prepustiti drzni mojstrovini, ki vas bo brez barv, s skromno bero besed in dobro mero nostalgije popeljala v neskončno bogat filmski svet./../ Umetnik je izjemen spoj filmskih atributov, ki kljub pridihu preteklosti dokazuje, da so prave umetnine večne.«
- Damjan Vinter, Večer

»Morda je Malickovo Drevo življenja /…/ spravilo člane Akademije v dilemo, ali se film ukvarja s kreacionizmom ali z darvinizmom, in so se mu zaradi tega pri nagradah previdno izognili – pri Umetniku namreč te dileme ni. Njegova resnična lekcija ni v kreacionistični ideji, da bo resnična ljubezen na koncu rešila vse, ampak v darvinističnem sporočilu: prilagodi se ali propadi, bejbi. Težko boste našli film, ki bi bolj natančno zadel duha časa. V črno.«
- Gorazd Trušnovec, Ekran