Filmski teden Evrope

13 slovenskih mest. 18. filmskih zgodb. Ena Evropa

Pedagoški program

Filmski teden Evrope že drugo leto veliko energije posveča pedagoškemu programu za otroke in mlade. Ta združuje izbran filmski program (letos ponuja devet naslovov) in filmsko vzgojo, ki gledalcem izkušnjo filma z dodatnimi aktivnostmi obogati. Rezultat je zato kakovosten prenos filmske vsebine, ki se izkaže skozi uspešno izražanje lastnega kritičnega mišljenja mladih ter njihova aktivna vključenost v filmsko (po)ustvarjanje, s katerim poglobijo razumevanje (filmske) umetnosti. Otrokom in mladim je potrebno omogočiti, da film kot del popularne kulture pravilno izkoristijo v vsem njegovem bogatem obsegu.

Če se otroci in mladi z avdio-vizualnimi sporočili srečujejo na vsakem svojem koraku (mobiteli, televizija, internet), se moramo odrasli toliko bolj potruditi, da jim na tej poti pomagamo odgovoriti, ne, kako uporabljati to tehnologijo, temveč, kako razumeti informacije, ki jih tehnologija prenaša. Organizatorji Filmskega tedna Evrope smo v tej odgovorni poziciji izbrali filmski medij, ki ga bomo skupaj s strokovnimi sodelavci mlademu občinstvu predstavili kot vir pomembnih informacij in impulzov za artikulacijo njihovega lastnega mnenja.

Filmska vzgoja je tako vedno vezana na določene filme in glede nanje smo izbrali načine pristopanja k otrokom in mladim. Če smo lani razveseljevali predvsem najmlajše (vrtci), se letos bolj osredotočamo na starejše, torej srednješolce in zadnjo triado osnovnošolcev.

Urnik šolskih projekcij in pedagoškega programa lahko preverite na naslovu www.filmskiteden.eu/pedagoshki-program-urnik.

Na Filmskem tednu Evrope je tako filmska vzgoja grajena predvsem na naslednjih učnih principih:

Pedagoški pogovor o(b) filmu: Film je izvrstno gradivo za začetek pogovora z otroki in mladimi, saj vedno odpira pestro paleto tem, tako na vsebinski ravni – zgodba, filmski liki, izstopajoče družbene teme,– kakor tudi na ravni filmskega – slika (kako je posneto, izbira kadrov, prostor), zvok (melodija, tonaliteta, kulisa) in montaža (ritem filma, razumljivost, povezljivost). Mentorji skušajo povezati vse te teme v kakovostno debato z otroki in mladimi, ter jim pomagajo izoblikovati lastna mnenja. Ustrezen pogovor je tudi v filmski vzgoji tako osnovni in najmočnejši gradnik predajanja znanja in izkušenj.

Pogovor z gostom: Dostikrat je pomembno, da uspemo občinstvu predstaviti kakšnega prav posebnega gosta, ki lahko kaj pomembnega pridoda na teme iz filma. Velikokrat so to ustvarjalci filma, ki otrokom in mladim omogočijo vpogled v ustvarjanje filmskega izdelka, saj otroke in mlade vedno zanima, kako se film posname, kako se filmska zgodba začne itd. Izbira gosta po navadi sloni na njegovi/njeni osebni izkušnji, s katero se da izbrane teme otrokom in mladim še lažje in uspešneje približati. Ko o temah odkrito govorimo, lahko razbijemo marsikatere preče teme (tabuje, sterotipe, konflikte) ali navdušimo, če govorimo o pogovoru z igralcem ali režiserjem filma.

Delavnica: Delavnice otrokom in mladim omogočijo, da se tudi sami poizkusijo v ustvarjanju. S tem jim omogočimo artikulacijo ustvarjalnosti ter poglobimo njihovo znanje tudi s pomočjo umetnosti. Tako bolj kot o delavnici govorimo o ustvarjalnici.

Multimedijsko predavanje: Predavanj so otroci in mladi že (prena)vajeni, če ne celo naveličani, zato je potrebno na tem področju pripraviti nove načine, ki bi otrokom in mladim izbrano učno snov približali ter naredili privlačno. Eno od načinov pristopanja bližje mladim slušateljem je raba tehnologije do te mere, da s svojo preveliko atraktivnostjo ni moteča. Naši mentorji interaktivnost izmenjevanja informacij združujejo s tehnologijo, ki je ravno zadosti všečna, in anagažiranostjo otrok samih v osvajanju učne snovi.

Rok Govednik, programski vodja Filmskega tedna Evrope 2013

Filmska vzgoja ob izbranih filmih

Film: Ime mi je Li

Filmska vzgoja: Pogovor
Teme: imigracije v EU, imigrantsko delo, enakost, človekove pravice, izkoriščanje, korupcija, politika, umetnost, konvencionalnost, družbene vezi
Primerna starost: 15+

Pristop: Pred projekcijo bo izveden kritičen uvod v branje filma kjer se bo poudarilo ključna razmerja v filmu na katera naj bodo gledalci pozorni in opravilo kratko predstavitev sodobnih migracijskih politik na ravni EU in Slovenije. Po filmu sledi razprava/refleksija filma na temo izkoriščanja migrantske delovne sile, etno-ekonomijah in t.i. »sweatshopih« v kateri se bo spodbudilo gledalce, da sami podajo svoja mnenja o videnem in s tem prispevajo k analizi filma. Naredilo se bo vzporednico s stanjem v Sloveniji.

Trajanje: 45min
Mentorstvo filmske vzgoje: Tomaž Gregorc, Ajda Šoštarič in Polonca Podgoršek (Center alternativne in avtonomne produkcije – CAAP)

Film: Cezar mora umreti

Filmska vzgoja: Pogovor z gostom
Teme: zapor, zločin, kriminal, totalne institucije, postpenalna obravnvava, center za socialno delo, umetnost, fikcija, realnost
Primerna starost: 15+

Pristop: Film lepo prikazuje sicer resnični angažma zapornikov iz strogo varovanega oddelka v rimskem zaporu Rebibbia pripravljanja gledališke tragedije Julij Cezar W. Shakespeara. Režiserja filma brata Traviani sta sledila velikemu trudu Fabia Cavallija, režiserja mnogih gledaliških uprizoritev v tem zaporu. Vse skupaj daje slutiti, da gre le še za eno novo dokumentacijo sicer zanimive vsebine, a vendarle režiserja filma spretno prepletata mnoštvo realnosti. Tako smo v vrtincu osredotočene realnosti gledališča, na katero močno vpliva seveda zaledje osebnih zgodb igrlace v igri, kakor realnosti filma, ki v vse skupaj vnaša potrebni dvom ter ne nazadnje premislek o fiktivnosti sami.

Z gostom Lojzetom Smoletom se bomo pogovarjali o njegovi izkušnji zapora, o njegovem takratnem dojemanju realnosti, kako je nanj vplivalo umetniško izražanje, kako gleda na zločin ter kako se z sooča z družbo sedaj, po izkušnji zapora.

Trajanje: 30min
Mentorstvo filmske vzgoje: Rok Govednik, Matic Majcen

Film: Tudi dež

Filmska vzgoja: Pogovor
Teme: aktivno državljanstvo, neposredna in direktna demokracija, samoorganiziranje, privatizacija, pravice, upor, politika, korporacije, izkoriščanje, produkcija filma, film o filmu
Primerna starost: 13+

Pristop: Pred projekcijo bo izveden kritičen uvod v branje filma, kjer se bo na kratko predstavilo zgodovinski okvir Bolivijskega upora v mestu Cochabamba (in drugih poskusov privatizacije vode) ter na kratko opisalo lik duhovnika Bartolomé de las Casas. Po filmu sledi razprava na temo samoorganiziranja in filmske industrije oziroma razmerja javno/skupno in zasebno (privatno). V razpravo bodo aktivno povabljeni tudi mladi, da s svojim mnenjem o videnem prispevajo k analizi filma in današnjem pomenu samoorganiziranja ter poskusom privatizacije (vode) v Sloveniji.

Trajanje: 45min
Mentorstvo filmske vzgoje: Tomaž Gregorc, Ajda Šoštarič in Polonca Podgoršek (Center alternativne in avtonomne produkcije – CAAP)

Film: Kdo ima danes rojstni dan?

Filmska vzgoja: Delavnica pikselacije ali pogovor
Teme: animirani film, premikanje predmetov, čarobnost, praktičnost, lutke, pravljica

Primerna starost: 6+

Pristop: Jiří Barta je animirani film ustvaril v tehniki stop-motion in za material vzel običajne predmete in reči, s katerimi ustvarja čudoviti pravljični svet. Tako se resda neobičajno kar sami premikajo stoli, rjuhe, igrače, škatle, kipi itd. Pa vendar, ni bil to vedno naš trud, da otrokom pomagamo razvijati bogastvo domišljije s kar najbolj enostavnimi predmeti? Ta film to omogoči, saj je še sinhroniziran, kar otrokom omogoči, da se v celoti lahko posvetijo domišljijski plati vizualnega in se ji tudi prepustijo. Ker je vendarle preskok v fikcijo iz realnega sveta za najmlajše še težko, jim je pri tem potrebno pomagati. Tako pri temu ponujamo 2 pristopa: prvi je delavnica pikselacije – ustvarjanje filma s pomočjo tehnike premikanja predmetov, ki jo bodo mentorji z otroki izvedli pred njihovim ogledom filma, s čemer se bodo otroci naučili, zakaj se predmeti lahko v filmu premikajo. Drugi pristop pa bo pogovor z njimi pred projekcijo, ko se jim bo na primeren način pojasnilo in predstavilo, kako so film posneli.

Trajanje: 90min / 15min

Mentorstvo filmske vzgoje: Delavnica pikselacije – Slon (vzgojno-izobraževalni program animiranega filma, Društvo 2 koluta), pogovor – Hana Repše (Slon), Rok Govednik

Film: Nahrani me z besedami

Filmska vzgoja: Pogovor z gostom
Teme: družina, odnos oče-sin, fanatizem, katarza
Primerna starost: 15+

Pristop: Slovenski film je lepa priložnost, da se ustvarjalci predstavijo svojemu občinstvu, zato smo k sodelovanju povabili Martina Turka, režiserja filma, ki bo mladim predstavil proces nastajanja filma in dela z igralci ter drugimi pomembnimi filmskimi sodelavci. Gimnazijci bodo gosta lahko tudi vprašali kar jih zanima.

Trajanje: 30min
Mentorstvo filmske vzgoje: Matic Majcen

Film: Umetnik

Filmska vzgoja: Multimedijsko predavanjeI in pogovor
Teme: zgodovina filma, pomen zvoka v filmu, nemi film, film o filmu
Primerna starost: 12+

Pristop: Umetnik je film, ki se poklanja nemi dobi filmske zgodovine in tako filmski kader ponovno ovija v zlato in blišč. Film primerno odkriva značaj prvih filmov in je tako pravo pedagoško gradivo, gre pa celo v osveščanju dlje, saj se spretno poigrava z zvokom v filmu, ki ga seveda povečini ni, a vendarle kdaj preseneti., kar še toliko bolj navduši.

Ob video pregledu pomembnih filmskih referencah ustvarjalcev zlate dobe in njihovih filmov, si bomo pogledali tudi praktične primere, ko vizualnemu gradivu odvzameš zvok in pregledali vse ključne filmske slušne aspekte, ki tvorijo avdio kuliso ter enakovredno s sliko končni filmski izdelek. Pogovor bo nekje prilagojen tudi brez video gradiva.

Trajanje: 30min
Mentorstvo filmske vzgoje: Multimedijsko predavanje - Rok Govednik (Zavod za uveljavljanje vizualne kulture Vizo), pogovor - Matic Majcen.

Film: Otrok iz zgornjega nadstropja

Filmska vzgoja: Pogovor
Teme: drama, socialni realizem, odnosi v družini, kraja, odraščanje, evropski film
Primerna starost: 13+

Pristop: Po ogledu filma bo sledil pogovor, kjer bomo film žanrsko in stilsko umestili. Skupaj z učenci bomo razpravljali o drami kot filmskem žanru, v katerega bomo umestili naš film. Prav tako se bomo naučili, kaj je socialni realizem v filmu in kakšne so njegove značilnosti, ki jih bomo podkrepili s primeri iz filma. V nadaljevanju bomo poskušali izluščiti glavne filmske teme. Kritično bomo osvetlili problem družbene razslojenosti in to v državi, ki velja za eno od evropskih držav z največjo blaginjo. Znotraj tega, se bomo pogovarjali tudi o kraji kot o sredstvu za preživetje na eni strani in kot zločinu na drugi. Dotaknili pa se bomo tudi netipičnih odnosov v družini, ki močno zaznamujejo Simonovo odraščanje in njegovo identiteto.

Trajanje: 30min
Mentorstvo filmske vzgoje: Rok Govednik, Petra Gajžler, Matic Majcen

Film: Smrt Superjunaka

Filmska vzgoja: Pogovor
Teme: smrt, najstništvo, seks, mladost, fantazijski svet, animirani film,
Primerna starost: 15+

Pristop: Po filmu bo sledil pogovor o filmski formi, kjer gre za preplet igranega in animiranega filma. Pri tem bomo skupaj poiskali razlike med animiranim in igranim filmom in se naučili kaj je animiran film. V nadaljevanju se bomo pogovarjali o tem, kako filmska forma podpira samo vsebino. Igrani film namreč predstavlja Donaldovo vpetost vsakodnevnih najstniških težav (odnosi z družino in prijatelji, izguba nedolžnosti, prva ljubezen) v njegov boj z rakom, medtem ko animirane podobe reprezentirajo Donaldov fantazijski svet, ki ga predvsem polnijo seksualno privlačne ženske in strahovi povezani s smrtjo. Skozi animacijo šele spoznamo celoten Donaldov lik.

Trajanje: 30min
Mentorstvo filmske vzgoje: Rok Govednik, Petra Gajžler

Filmska vzgoja: Delavnica zvočnega opremljanja animiranega filma

Teme: zvok, šum, glas, govor, animirani film, slika, oživljanje, sinhroniziranje
Primerna starost: 3+

Pristop: Z delavnico zvočnega opremljanja in sinhronizacije animiranega filma se bodo otroci in mladi naučili pozornega poslušanja glasbe, zvoka in govora v vizualnih sporočilih, ki so v današnji družbi vseprisotna. Učno gradivo pri ustvarjanju bodo med drugim tudi odlomki čarobne risanke Hiša pravljic, s pomočjo katerih bomo enostavno prikazali moč in vpliv zvočne kulise v filmu. Otroke bomo spodbujali k oživljanju risanih likov in igrač ter tako vzpodbujali bogatenje njihovega izražanja in domišljije. Prav posebno pozornost pa bo imel tudi glas in govor, ki sta ključna pri personifikaciji animiranih likov in stvari, torej oživljanju neživega, kar je ne nazadnje tudi čar animiranih filmov kot takih. Namen delavnice je dopolniti že obstoječe oblike delavnic vizualnega filmskega ustvarjanja, saj se tovrstnim delavnicam v sklopu filmske vzgoje doslej še ni namenjalo tehtnejše pozornosti. Delavnica ima mišljeno tudi prilagojeno izvedbo za starejše otroke.

Trajanje: 90min
Mentorstvo filmske vzgoje: Katja Šušteršič in Rok Govednik (Zavod za uveljavljanje vizualne kulture Vizo)